Praha přijde o stamiliony jednoduchého příjmu

Praha dlouhodobě neřešila problematiku billboardů. Nenechala odstranit jediný nelegální billboard, což je v Praze každý třetí. Neví ani, kolik jich v metropoli vlastně je. Evropská města ví, jak s billboardy pracovat. Drží regulaci tak, aby billboardy přinášely peníze potřebné pro údržbu veřejného prostranství, ale nehyzdily město. Předpisy je místo regulace rovnou zakázaly. S výjimkou jediné firmy – JCDecaux.

Praha pronajímá pozemky pro reklamní plochy. Ročně tak dosud pro občany prakticky bezpracně a jednoduše získávala přibližně 100 milionů korun. Pražské stavební předpisy však v říjnu tento přítok peněz do pražského rozpočtu utnou. V budoucích pěti letech (obvyklá délka smluv) tedy Pražané přijdou minimálně o půl miliardy korun. Kolik by za to mohlo vyrůst nových školek, domovů důchodců, hřišť a další potřebné občanské vybavenosti? Hodně. Jenže pan Hudeček nemá reklamu rád. Ohání se metropolemi, jako jsou Vídeň a Berlín. Nestydatě balamutí. V Berlíně je na 12 000 klasických billboardů a 240 reklam na mostech. Ve Vídni je přes 11 000 billboardů. To je více než v Praze. Rozdíl je však v tom, jak s nimi města přistupují. Instalace ploch je posuzována místo od místa. Kam se co hodí. Na výpadovce bigboard nevadí, v centru naopak ano. Umisťování reklam má smysl a řád. Ceny za vlastní pronájem pozemku určují soutěže o licence, aukce ap., tak aby byla pro město nabídka co nejvýhodnější, tedy co nejvyšší. Často jdou příjmy z pronajímání reklamních ploch přímo čtvrtím, na jejichž území stojí, a musejí být ze zákona použity na jejich zvelebení. V těchto městech venkovní reklama pomáhá občanům. Je jasné, že v pražském rozpočtu tyto peníze budou chybět. Obří prostředky půjdou jen na dopravní investice (tunel Blanka, metro A a tramvaje T15). Na nic jiného nezbude. Nebo jen za cenu dalšího zadlužení Prahy.

Pomoz

Nahrávám

Požadujete změnu nových Pražských stavebních předpisů, poškozujících život Pražanů?

Děkujeme za Váš hlas
Už jste hlasovali!
Prosím, zvolte možnost!